Reklameanalyse
Reklamen er en tekstannonse hentet fra bladet Kamille som kom ut 10. november i 2008. Bladet er et dameblad for aldersgruppen 35–40+ og handler for det meste om skjønnhet og mote. Reklamen er for et skjønnhetsprodukt som heter Matis.
Øverst i høyre hjørne står overskriften, med navn på produktet. Under den er det en informativ tekst, mens hele høyresiden dekkes av en dame, med en spørrende blikk, som fungerer som blikkfang. Nederst til venstre ser man et bilde av produktet og til høyre for det står igjen logoen til produsenten.
Når det gjelder stoppeffekt tror jeg sikkert den vil virke på mange damer i aldersgruppen 40+, og som vil motvirke rynker. Det første blikket faller på er damen, som tilsynelatende har en perfekt og naturlig hud. Bildet nede til venstre av en hudkremboks er på en måte litt skarpere og fremheves, noe som gjør at man forstår at dette er en reklame for et skjønnhetsprodukt.
Teksten er apellativ, med mange plussord og setniger som: «Motvirker aktivt RYNKER», og, «Matis tilbyr et stort utvalg nydelige og effektive produkter». Den bruker også mange autoritetsord som gjør at vi tenker at dette er veldig proffesjonelt. Eksempler på dette er: Avansert, multiaktiv, vitenskapen, proffessional. Den siste står også på engelsk. Dette gjør at vi tenker at det er et mer ekslusivt produkt. Denne reklamen bruker
både engelsk og fransk.
I forgrunnen er det bare brukt vannrette linjer, mens i bakgrunnen er det loddrette. Vannrette linjer gir en følelse av ro, mens loddrette er mer dramatisk. Dette gjør at man får en følelse av at tiden på en måte stopper opp når man ser på reklamen. Den travle hverdagen blir lagt til side, og åpner plass i hodet vårt til å konsentrere oss om reklamen.
For å oppsummere er denne reklamen en reklame som sikkert påvirker noen av de som er i målgruppen. Den bruker mange av de velkjente reklame-metodene, som for eksempel: appelativ tekst, informativ tekst, autoritetsord og blikkfang.
Lees online Fatale erfenis Ebook
for 4 år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar